Smart Farmer School — oportunitate de învățare continuă pentru tinerii fermieri

Pentru a dezvolta o afacere durabilă, de succes, tinerii au nevoie permanent de suport atât informațional, cât și practic. De cele mai multe ori, problemele sau impedimentele cu care se confruntă tinerii se referă la abilitățile de planificare strategică a afacerii, care cuprinde o serie de alte cunoștințe necesare pentru lansarea și promovarea unui business competitiv.

La inițiativa Unității Consolidate pentru Implementarea Programelor IFAD, în parteneriat cu Federația Națională a Fermierilor din Moldova, se desfășoară programul de instruire Smart Farmer School destinat beneficiarilor programelor IFAD, în cadrul căruia se pune accent pe dezvoltarea capacităților antreprenoriale ale tinerilor și în consecință, crearea premiselor de creștere economică în zona rurală.

Pe parcursul a două zile de instruire tinerii au posibilitatea de a-și consolida cunoștințele în formularea unei strategii de dezvoltare materializată într-un plan de afaceri, diseminarea documentelor financiare și contabile, analiza performanței afacerilor, dar și organizarea și managementul grupurilor, promovarea încrederii în cadrul unui grup, planificarea și implementarea activităților și alte subiecte de interes. 

Experții formatori, au menționat că, beneficiarii s-au implicat în discuții și au plecat cu un set de materiale instructive pe care vor putea să le studieze, iar ulterior să le adapteze și implementeze în afacerile pe care le dezvoltă.

„În prima zi a școlii pentru tinerii fermieri, participanții au fost instruiți referitor la modelarea strategică și evaluarea performanțelor afacerii. În cea de-a doua zi, s-a discutat despre aspecte ce țin de asociere și cooperare. Instruirile au fost interactive, iar cei 20 de participanți au avut posibilitatea de a-și spori abilitățile în planificarea strategică, asociere și cooperare. UCIP IFAD și-a propus să completeze vacumul informațional al fermierilor în planificarea strategică și nu în ultimul rând, în integrarea în lanțul valoric prin asociere și cooperare: asocierea pe verticală, pentru lobarea și reprezentarea intereselor și cooperarea pe orizontală, prin integrarea lor în lanțul valoric. În calitate de formatori ne-am străduit să-i ajutăm și să le modelăm viziunile și gândirea participanților spre fenomenele care se produc pe piață. Avem o dezvoltare destul de schimbătoare a condițiilor de business legată de reziliența climaterică, situația pandemică și incertitudinea de viitor cum se vor dezvolta afacerile”, a menționat Andrei Zbancă, formator.

Expertul susține că produsele alimentare vor fi solicitate pe piață, dar vor avea loc și anumite modificări esențiale ce se referă la modul în care  se vor integra în lanțul valoric producătorii.

„Dacă cu ceva timp în urmă, piața era un factor dominant în comerțul intern, dar și regional, în condiții de pandemie rolul pieții este în scădere. Astfel, fermierii trebuie să-și reorienteze viziunea și să se asocieze pentru a putea accesa piața la un alt nivel. Cerințele de business sunt tot mai dificile, iar pentru micii fermieri este o provocare destul de mare. Pe piață toți producătorii sunt egali, respectiv trebuie să fie competitivi și să ofere un preț bun la produs, cu o ambalare corespunzătoare”, a mai explicat expertul.

Victoria Rusnac, participantă la instruiri, a remarcat că orele organizate în cadrul Smart Farmer School au fost foarte utile și necesare.

„Sunt managerul compania Honey-House SRL, o companie creată în 2015, dar istoria producerii mierii pornește din 1978, pe când bunicul meu, pentru prima dată, a vizitat o prisacă. A transmis, mai apoi această dragoste și altor generații din familie care s-au ocupat cu apicultura. Din 2015 a început dezvoltarea companiei Honey-House SRL. Fiind mamă a 4 copii tot timpul este programat, dar am mers la instruiri, deoarece acestea au un beneficiu asupra personalității, astfel reușim să cunoaștem informații noi, utile. Am ales să particip la instruirile organizate în cadrul Smart Farmer School, deoarece cred că avem nevoie mereu de un schimb de experiență. Am fost cointeresată de temele elucidate în cadrul orelor și am înțeles că evaluarea performanței unei afaceri este necesară, deoarece orice eroare te poate costa foarte scump. Cu părere de rău, la noi încă nu se înțelege importanța cooperării, cred că producătorii încă nu sunt pregătiți, avem multe de învățat la acest capitol”. 

Tânăra recunoaște că pandemia a influențat negativ afacerea pe care o are, vânzările au fost în scădere. 

„Ne-am reorientat spre livrări la domiciliu, dar capacitatea de producere este cu mult mai mare decât vânzările. La momentul dat, produsul nostru se afla pe toate rafturile magazinelor din țară, dar ne-am dori să facem și export”. 

Victoria Rusnac crede că puține femei se implică în afaceri, deoarece este o obișnuință peste care trecem foarte greu. 

Natalia Manea, specialist dezvoltarea produselor financiare în cadrul UCIP IFAD, a menționat că beneficiarii Programelor IFAD sunt îndemnați să participe la instruirile care se vor desfășura până în data de 5 martie. 

„Pentru a ajuta tinerii antreprenori să-și descopere potențialul real și să-l valorifice la maxim, invităm toți tinerii beneficiarii ai Programelor IFAD să participe cu încredere, în perioada 1-5 martie, la cursurile de dezvoltare antreprenorială, unde vor exersa luarea unor decizii orientate pro-business, vor modela afaceri în baza modelului Canvas, se vor familiariza cu tehnici de „comunicare” cu elementele situației financiare, vor asimila practici de business asociativ și cooperativ. În același timp, participanții vor putea interacționa cu experții pentru a elucida toate aspectele legate de afacerea proprie și a găsi soluții de redresare”.

Agrobiznes